Wegenbouw en infrastructuur Noorderlijn Antwerpen
Antwerpen krijgt een facelift. Grote wegen zoals de Leien en de Noorderlaan krijgen een andere look, en er komen ook nieuwe, vlotte tramverbindingen. Aannemingsbedrijf Aertssen werkte al ijverig mee aan de werkzaamheden van ‘De Noorderlijn’.
We braken de verharding van de Frankrijklei open. Onze vrachtwagens voerden meermaals per dag afbraakmaterialen naar één van onze stocks in Antwerpen.


Onze overslagkranen – CAT 325 en Sennebogen 835 – kunnen tot 17m diep uitgraven. Ideaal voor de stross-uitgravingen van de tramtunnel onder de Frankrijklei.


Tijdens de werkzaamheden botsten we een paar keer op de rijke geschiedenis van de stad. Zo braken we de restanten van de Spaanse Vesten uit de 16e eeuw af om plaats te maken voor de nieuwe tramlijn. Toch blijft de middeleeuwse stadsmuur nog zichtbaar. Wie in de toekomst de metro neemt, ziet de middeleeuwse stadsmuur onder het Operaplein bijvoorbeeld. Daar wordt de omwalling wel geïntegreerd in het ontwerp.


Afbraakmaterialen en grond - zoals die van de Frankrijklei - stockeren we op enkele voorziene terreinen. In een volgende fase gebruiken we ze opnieuw voor de heraanvulling bij de bouw van tramtunnels en de
aanleg van nieuwe wegenis.


Eind april nam Aannemingsbedrijf Aertssen de Noorderlaan onder handen. Daar waar de nieuwe tram- en busbanen komen, groeven we de zandbedding uit.


Pagina tekst