bdy6z981ex40519nnh9c.1920x0

"De vervanging van de Henri Maus-brug was een fikse opdracht, die we door het veelvuldige gebruik van de aangrenzende spoorlijnen alleen maar op weekendnachten konden uitvoeren."

Vervanging Henri Maus-spoorwegbrug in Luik

Infrastructuurwerken op beperkte ruimte

Begin april hadden Aertssen Kranen en Roll-iT een bijzondere opdracht op de planning staan: de vervanging van de Henri Maus-spoorwegbrug in Luik. Niet speciaal door zijn gewicht of afmeting, wel door zijn locatie: onder de brug loopt de Henri Mausstraat, erboven ligt de E25-autosnelweg, en ernaast liggen twee drukke spoorlijnen die tijdens de werken volledig operationeel moesten blijven.

Kranen
LUIK
2014

Begin april hadden Aertssen Kranen en Roll-iT een bijzondere opdracht op de planning staan: de vervanging van de Henri Maus-spoorwegbrug in Luik. Niet speciaal door zijn gewicht of afmeting, wel door zijn locatie: onder de brug loopt de Henri Mausstraat, erboven ligt de E25-autosnelweg, en ernaast liggen twee drukke spoorlijnen die tijdens de werken volledig operationeel moesten blijven.

Het vergde een originele aanpak om de oude brug op zo'n berperkte ruimte te vervangen door een nieuwe: we besloten om de oude brug op een ondersteuningsconstructie te plaatsen, een meter de hoogte in te duwen, en te verrijden. Hiervoor vertrouwden we op Roll-iT, dat twaalf SPMT-aslijnen inschakelde. Daarna manoeuvreerden we twee compacte city-kranen in de vrijgekomen ruimte. Zij plaatsten vakkundig de landhoofden, waarna de nieuwe brug van 130 ton uiteindelijk geplaatst kon worden.

Vakkundig, vlot en vlekkeloos
De vervaning van de Henri Maus-brug was een fikse opdracht, die we door het veelvuldige gebruik van de aangrenzende spoorlijnen alleen maar op weekendnachten konden uitvoeren. Gelukkig speelden onze medewerkers ze op twee weekends tijd, vlot en vlekkeloos klaar.