TOM44133-3

Nieuwe Londenbrug verbindt “Het Eilandje” met de Antwerpse binnenstad

De Londenbrug ging in augustus 2016 dicht en wordt vervangen door een nieuwer én groter exemplaar, waarbij de tram voortaan over een eigen bedding beschikt. Roll-iT en Aertssen Kranen zetten het zware materieel in om de oude brug weg te nemen en de nieuwe te plaatsen.

Kranen
Antwerpen
2017

De Londenbrug ging in augustus 2016 dicht en wordt vervangen door een nieuwer én groter exemplaar, waarbij de tram voortaan over een eigen bedding beschikt. Roll-iT en Aertssen Kranen zetten het zware materieel in om de oude brug weg te nemen en de nieuwe te plaatsen.

In samenwerking met Almex braken we de oude brug af en voerden we diverse brugelementen per vrachtwagen af. Ook het brugdek werd vakkundig verwijderd met onze SPMT’s type SPLIT. Zo maakt de oude brug plaats voor een nieuwe.

Groter en breder
Roll-iT plaatste het wegdek van de nieuwe Londenbrug op een ponton in Gent. Van daaruit vertrok het gevaarte richting het Antwerpse Eilandje. Eenmaal aangekomen reed Roll-iT het brugdek van het ponton met SPMT’s en een jack-up systeem (JS250). Dat JS250-systeem tilde het dek van maar liefst 300 ton, over het seinwachtershuisje, zo’n vijf meter de hoogte in. Na de passage van het huisje lieten onze experts de brug zakken tot op haar definitieve steunpunten.

In de toekomst zullen ook trams rijden over de nieuwe Londenbrug. Zo wordt de Antwerpse binnenstad verbonden met het Havenhuis en de Noorderlaan.